Mathandel på nätet - Historia

 

Mathandel på nätet – Historia

 

 

Mat på nätet har funnits i cirka 15-20 år. I början var det redan befintliga butiker som satsade på att erbjuda även färdigpackade matkassar. Det dog ganska snabbt ut, delvis på grund av att tekniken var dålig och dels på att butikerna kannibaliserade på sig själva. De fick väldigt få nya kunder på grund av denna möjlighet. Dessutom var inte efterfrågan så stor omkring millennieskiftet. Folk var inte särskilt vana att handla på nätet överhuvudtaget och att ta steget till att handla sin mat på nätet var långt.

 

Det som hände var att några av de redan befintliga kunderna utnyttjade möjligheten att hämta eller få hemleverade matkassar, men butiken sålde inte mer. De fick dock ökade kostnader för att kunna erbjuda detta. Teknikmässigt fanns inte heller de funktioner som finns idag, t ex möjligheten att skapa och spara inköpslistor och mycket annat.

 

Det är mycket som hänt sedan dess. Det som satte igång det hela igen var att det dök upp nya aktörer som Middagsfrid och Linas Matkasse. De började erbjuda färdigplanerade middagskassar med recept och få det hemkört. Kanske var/är det en viss status att handla maten på nätet. Det symboliserar en familj i karriären som inte har tid att planera middagen, men har råd och tycker att det är viktigt att äta bra.

 

Det har kommit in många aktörer de senaste 5-10 åren och konkurrensen har hårdnat rejält. Detta har gjort att många aktörer erbjuder olika förmåner och generösa rabatter på första beställningen. Kunderna har också ändrat fokus och vet idag bättre vilka krav de kan ställa. Kunderna tittar mer på det praktiska i hemleveranserna, servicen, priset och hur god maten är. Det har också gjort att utbudet ökat vad gäller oika varianter på matkassar och möjligheterna till att t ex ha uppehåll i prenumerationen, kundklubbar m m.

 

Efter de färdigplanerade matkassarnas intåg på matmarknaden, så dök det upp några butiker som erbjöd dig som kund att plocka dina varor själv. Det mest kända exemplet är MatHem som var en av de första och är idag den största butiken inom detta. Konkurrensen hårdnar även här och nu har de stora jättarna som Ica och Coop hakat på trenden. Eftersom de redan har butiker, så är det inte säkert att detta är lönsamt för dem, men de känner sig tvungna att införa möjligheten för sina kunder för att inte tappa marknadsandelar.

 

Det största hotet för ICA, Coop, City Gross m fl är troligtivis Mat.se. De har skapat bra logistik, kapat kostnader och har inga butikskostnader. Bakom Mat.se står också en ägare med stor tillgång på kapital. Vi tror att de kommer bli en väldigt stor spelare på Sveriges matmarknad framöver. Att ha webbadressen www.mat.se är inte så dumt det heller.

 

Det spås att matmarknaden på nätet kommer att öka mycket de närmaste åren. Speciellt de butiker där du kan plocka ihop dina varor själv. Det kommer snart vara helt naturligt att handla din mat på nätet.

 

Många konsumenter har avvaktat då de inte litat på kvaliteten på maten och vill gärna känna på frukt och grönsaker. Ju fler som handlar, så minskar denna farhåga. Många matbutiker har också bra garantier om du inte är nöjd med en vara. Ju hårdare konkurrensen blir, desto mer serviceminded måste företagen bli mot dig som kund.

 

Däremot är framtiden mer tveksam för de aktörer som levererar färdiga matkassar. Det kommer fortfarande finnas efterfrågan, men konkurrensen är så hård idag att några av aktörerna kommer troligtvis slås ut eller köpas upp av andra aktörer. Det är de vanliga marknadsreglerna som gäller.

 

Det är en spännande tid framöver inom matmarknaden i Sverige. Kommer de gamla jättarna att köpa upp eller slå ut uppstickarna eller kommer någon annan aktör ta över och bli framtidens matjätte?

 

 

Din matgalleria på nätet!

 

Vi hjälper dig att hitta din

matbutik på nätet!